2010. március 18., csütörtök

Túlzottan konzervatív vagy csak szimplán nem normális?

Lebontani? Haram!!!
MTI

Lebontatná a világ legnagyobb mecsetét egy neves iszlám vallástudós Szaúd-Arábiából, hogy a nők és a férfiak ne imádkozhassanak ott egymás mellett a jövőben.


Juszif al-Ahmed sejk javaslata, hogy rombolják le a mekkai el-Haram mecsetet, és helyette építsenek egy "10, 20 vagy 30 emeletes mecsetet, ahol a nők teljesen elkülönülhetnek a férfiaktól", megütközést váltott ki szülőhazájában.

A merev nézeteiről ismert Ahmed sejk a rijádi Imám Mohammed ibn Szaúd Iszlám Egyetem vezetőtestületéhez tartozik. A vallástudós egy TV-műsorban fejtette ki álláspontját, és egy néző közzétette az adásrészletet az interneten, a YouTube videomegosztó portálon.

A mekkai Nagymecsetben van a Kába-szentély, az iszlám legszentebb helye, amely felé fordulva imádkozik az összes muzulmán a világon. Az el-Haram mecsetet az évszázadok folyamán többször is kibővítették, hogy elég hely jusson a zarándokok egyre növekvő számának.

Szaúd-Arábiában a nők és a férfiak nem érintkezhetnek egymással, ha nem rokonok vagy házastársak.

Fejezetek a muszlim művészetből


A Sulinet cikke

Amikor a mohamedán művészetről beszélünk, az iszlám valláshoz tartozó, többségükben arab népek művészetét értjük alatta, melyben kaleidoszkóp-szerűen keveredik más népek motívumvilága.
A VII-XVI. században az iszlám nagy világhatalmakat egyesített, és Spanyolországtól Indiáig uralkodott. Ennek alapján kulturálisan is egységessé tette birodalmait. A művészetben meghatározó lett az iszlám vallás élőlények ábrázolására vonatkozó tilalma, ezért az iszlám népeinek lényegében csak építészete és díszítőművészete van.
Fontos itt megjegyezni, hogy a mohamedán hódítás idején is élő perzsa és indiai miniatúrafestészet éppen ezért a meghódított népek eredeti művészetébe tartozik.
A kupolaépítésben ugyancsak a téglaanyag miatt használták a sztalaktitrendszert, melynél a kupola belső részében a sejtszerűen kiképzett tartórendszer egyben díszül is szolgál.
Sztalakit, vagyis cseppkő boltozat: a sokszögű vagy kör alaprajzú építmények befedésére, ill. a sarkok kiképzésére használták egymás fölé vagy mellé helyezett kis fülkék formájában.
Az építészet legfontosabb alkotásai a mecsetek és a dzsámik. Főbb típusai:
A kairói Ahmad ibn Túlún dzsámi minaretje. Eredetileg szögletes volt, később alakult ki a karcsú, kör alakú forma. 879-ben építették
A damaszkuszi Omajjád-mecset (8. sz.).
Ugyancsak keresztény templom oszlopaiból készült a legkorábbi (7. századi) és sokáig mintaképül szolgáló fosztáti imaudvaros Amr-dzsámi. Jellemzői a sokoszlopos csarnok, árkádsorral övezett udvar, közepén kút.
A kairói Ibn-Tulun-mecset (9. sz.) is imaudvaros, de téglapilléreken nyugszik, ezért vaskosabb (stukkódíszes). Ennél a típusnál jelent meg az imaidő kikiáltására szolgáló torony, a minaret.
Ismét más típus a négy oldalt nagykapus falakkal övezett, gyakran medreszével (iskolával) kombinált, zárt udvaros mecset v. dzsámi (pl. a koniai Indzse Minareli, 1256).
Végül az utolsó típus már eltér az udvarosoktól: zárt belső tér, amelyet gömbkupolák és gömbszelvények fednek. Ez a konstantinápolyi Hagia Sophia átalakításából nyerte eredetét (15-16. sz.).
A mohamedán építészet jellegzetes épülete a türbe: síremlék, ill., mauzóleum. Sírkápolna, szent életű férfiak, uralkodók és hősök temetkezőhelye. Magyarországon legismertebb Gül Baba budai türbéje. (Timur Lenk síremléke Szamarkandban, 15. sz.).
A paloták központi teret v. díszudvart körülvevő, gyakran dongaboltozással fedett épületek, többnyire téglából, vályogból v. vert falból épültek, rendszerint sivatagi oázisokban. Az építészeti sajátosságok közé tartozott az oszlopok és pillérek együttes használata, a patkóív (olykor csúcsos v. szamárhíd), a vályogépítés következtében összenyomott boltívrendszer.
Ebbe a sorba tartozik a keresztény mintára épült, római templomból átalakított jeruzsálemi Kubbet-esz-Szakhra (7. sz.)
Az ornamentika jellemző elemei
  • moreszk: a stukkódísz és ennek farácsok használatából eredő típusa
  • arabeszk: a növényi motívumok szövevényéből áll, az írás dekoratív alkalmazása plasztikus megoldásban (szögletes, ún. kufi írás, valamint kurzív arab v. török írás, szent szövegrész).
A belső díszítésben a mozaiknak csak kezdetben volt szerepe, később ezt átvette a színes fajanszlap.

I.

Az iszlám építészetének történetében öt nagyobb stíluskört szokás megkülönböztetni:
1. Arab: Az Omajjád-dinasztia (661-760) székhelye Damaszkusz volt, ott áll a nagy Omajjád-mecset. Jeruzsálemben ekkor épült a Kubbet-esz-Szakhra nyolcszög alapú, oszlopsoros, kupolás épülete.
A világi építészetet a kalifák sivatagi palotái képviselik:
Msatta és Kuszejr Amra romjai Jordániában.
Az Omajjádok bukása után öt évszázadon át Bagdad volt az Abba-szidák székhelye.
Itt épült a 9. században a Balkuwara palota (párja pedig Ukhaidiriben) fallal övezett, nagy udvarokkal, középső reprezentatív csarnokkal, környező kisebb épületekkel.
A 9. századi Egyiptomban új fejedelemség alakult, a Tulunida-dinasztia. Építészetét a vályog és tégla alkalmazása jellemzi, fő emléke az Ibn-Tulun-mecset (Kairó). A következő a Fatimida-dinasztia (10-12. sz.) volt. Idejében újra kőépítmények épültek, legszebb példája ennek az Azhar-mecset (Kairó), amely máig vallási és tudományos központ.
Ez időben már sok vallási iskolát, medreszét építettek. A mameluk szultánok uralkodása alatt (1260-1517), az arab építészet virágkorában főként a síremlékek jelentettek új formákat és díszítésbeli gazdagodást (kalifasírok Kairóban).

2. Perzsia 642-től tartozott az iszlám hatalmához. Az iszlám építészetét az első időkből itt síremlékek képviselték: Mumine Khatun (Ildegisz fővezér felesége) ée Khodabend kán sírja (Szultanije, 12., ill. 14. sz.). A későbbi időkben a színes ornarnentikájú, kerámiaburkolatú épületek voltak a legjellemzőbbek, legszebb példájuk a tebriszi Kék mecset(15. sz.), amely kobaltkék fajanszborításáról kapta nevét, ma rom. Timur Lenk városa, Szamarkand több szép emlékét őrzi ennek a művészetnek: Timur Lenk 34 m magas, mázsa csempével burkolt, kupolás síremléke (15. sz.), három medresze a város egyik terén.
3. Mór. A mohamedánok 711-ben foglalták el a Gibraltárt, és hamarosan övék lett
É-Afrika is. Ez a spanyol székhellyel (Córdoba) működő kalifátus építette a córdobai nagy dzsámit (8. sz.), amelynek sűrűn álló oszlopait kettős, csíkos boltívek fogják össze. A granadai Alhambra (13-14. sz.), a Ny-i arab építészet legnagyszerűbb alkotása, két díszudvar köré csoportosított termekből áll. A sevillai Alcázarr a spanyol-arab építészet másik jeles példája.


4. Szeldzsuk. A közép-ázsiai törökség 1077-ben alapította meg hatalmát a görögöktől megszerzett területeken. Székhelyén, Koniában áll ennek az építészetnek jellegzetes műve, az Indzse Minareli.Az Alhambra arab hatás alatt dolgozó keresztények munkája volt (mozarab stílus), az Alcázar pedig spanyol hatásokat befogadó araboké (mudejár stílus). Granada elvesztése (1494) után ez a művészet É-Afrika arab területeire szorult vissza.

5. Török. Az Oszmánok székhelye Brussza lett, ahol a sok dzsámi mellett paloták, fürdők, karavánszerájok is épültek. Bizánc elfoglalása (1463) nagy hatással volt ennek a művészetnek az alakulására. A Hagia Sophia példájára a centrális alaprajzú, kupolás, zárt terű templomépület vált uralkodóvá, ilyen az isztanbuli Bajazid-dzsámi (1507). A 16. században Szulejmán szultán építészének, Szinán basának vezetésével több mint 300 épület készült, legjelentősebb köztük a konstantinápolyi Szulejmán-mecset és a drinápolyi Szelim-dzsámi.
Ez volt tehát az iszlám építészet öt nagy stílusköre.
A mohamedán kultúra iparművészeti ágai közül a keramikát tekinthetjük a legjelentősebbnek. Legrégibb emlékei a Szamarra romjainál feltárt, növényi ékítmények mellett naturalista ábrázolást is felhasználó darabok; hasonlóan gazdag a rakkai kerámia is. A szeldzsuk időkben Raghes volt a technikailag legfejlettebb műhely (13. sz.), itt készült a fehér alapú, színekkel és arannyal díszített, ún. minai majolika. Niceában fehér alapon tarka, főleg cinóber festékkel díszített félfajanszok készültek.
A fafaragásnak különösen Egyiptomban maradtak fenn jelentős emlékei. Szépek a templomi berendezések fafaragványai: szószékek, Korán-állványok, ajtók. Itt is a növényi és a geometrikus mintájú ornamentika uralkodik; a rácsozatszerűen, léckeresztezéssel kialakított "musarabij" technika a 10. századtól tűnt fel. A fafaragáshoz hasonlóan elterjedt a csontfaragás is (ékszeres kazetták, fegyverek díszítése, kardmarkolatok, kürtök stb.).
A mohamedán üvegművészet fénykora a 12-14. sz. Központja Aleppo, s a formák és a díszítés egyaránt a szíriai üvegművészet sajátosságaira utalnak. A kristályedényeket viszont főként Egyiptomban készítették (10-11. sz.) Legszebb termékei az ún. Hedvig-poharak, amelyeket stilizált állatfigurák díszítenek.


A textilművészet termékei a nomád törzsek életében is nagy szerepet játszottak. (Az imaszőnyeget pl. az iszlám hivője mindenhová magával viszi.) Az öltözködésben a nyomott anyagokat kedvelték. A fejedelmi udvarok mellett mindig működő szövőműhelyek készítették a híressé vált anyagokat: a moszuli muszlint, a szkutari (voltaképpen Brusszában készülő) bársonyt, puha "kasmír" anyagokat. A szőnyegszövés és -csomózás eredetileg a nomád törzsek hagyománya volt, később már kivitelre is készült a keleti szőnyeg.

A fémművesség is fontos szükségleteket elégített ki. Egyik központjában, Perzsiában a korai edények ezüstből készültek. Az iszlám azonban a nemesfém használatát rituális okokból tiltotta, így a bronz- és rézművesség vált uralkodóvá. A vörösréz-berakásos bronzedények (tausírozás) a 8. században tűntek fel.
A szeldsauk korban kedvelték a bronztükröket, állat alakú parázstartókatt, füstölőket, víztartóedényeket.
A 13. századtólt Moszulban, amely már előbb a fémművesség egyik központja lett, a bronzok ezüstberakása volt a díszítés fő módja. Gyakran használták itt is az arab írás kalligrafikus motívumait. A fegyverkészítés a katonai hatalomra épülő iszlám birodalmakban mindig fontos szerepet töltött be (virágkora a 14-17. sz.). A világhírű "damaszkozott" pengéket gyakran arany- és ezüstberakásos feliratok díszítik. Gondoljunk csak az Ezeregy éjszaka meséire, ahola a díszes, írásokkal zsúfolt tőr például gyakran felbukkanó motívum. Azokon a területeken, ahol az eredeti hagyományok ereje miatt nem fogadták el teljesen az iszlám ábrázolási tilalmát, a miniatúrafestészet és a vallásos könyvek (Korán) illusztrálása megmaradt (Irán, Ny-Turkesztán). Ehhez csatlakozott a könyvkötészet, mely bőr- és lakkozott papírdíszítéseivel az olasz könyvdíszítésre is hatott.


2010. március 17., szerda

A kanadai polgármester bízik a mecset erejében

Így fog kinézni

Kanada nyugati részén, Brit Kolumbia államban még eddig csak kevés mecset épült. Az év közepére elkészül Prince George városának is első muszlim imaháza. A város polgármestere Dan Rogers most abban bízik, hogy a mecset mágnesként fog működni, s a településre vonzza a muszlim értelmiséget és elitet. A képviselőtestület is teljes mellszélességgel felvállalta a projektet, amikor 2004-ben átsoroltak, s így olcsóbban adtak el egy telket a muszlim közösségnek. A Vancouvertől 600 kilométerre északra fekvő városban ma már 200 muszlim család várja, hogy megnyissa kapuit az iszlám kulturális központ.

Centennáriumát ünnepli Európa mecsetmatuzsáleme

A szentpétervári mecsetet Abdul Akhat Khán, Buhara uralkodója emlékére emelték

Századik születésnapját ünnepli Szentpétervár mecsete, mely ezzel a legrégebbi a kontinens "modern mecsetei" között. Az utolsó cár engedélyével épült Oroszország akkori fővárosában, ahol a huszadik század elején még csupán nyolcezer muszlim élt. Az iszlám közösség azóta 700.000 fősre duzzadt Cafer Nasibullahoglu, a dzsámi imámja szerint, aki azt is bejelentette, hogy ezért új imaházat igyekeznek építeni. Amúgy Oroszországban gombamód szaporodnak a monumentális mecsetek. Csak Moszkvában öt áll belőlük. Vlagyimir Putyin is egy ízben azt hangsúlyozta, hogy Oroszország keresztény ÉS muszlim nemzet. Európa ma leghatalmasabb dzsámija is orosz fennhatóság alatt áll: Groznijban.

2010. március 16., kedd

Buják vára: a török mecset maradványai

Mecsetrom Bujákon
A Magyarország Album cikke

A Bujáki várat 1303-ban,egy oklevélben említették először,de a legrégebbi pontja az Öregtorony a tatárjárás után épült.1317-ben Ibur fia,István sikertelenül próbálta bevenni a várat.1386-ban Garai Miklós kapja ajándékba Mária királynétól,ezt Zsigmond király is megerősíti 1393-ban.Később a Pásztohi család kezébe kerül.1424-ben Zsigmond a feleségének adományozza.1438-ban Báthori István kapja,majd 1528-ban Szapolyai János király Werbőczy Istvánnak juttatja.Az északi rondella 1551 környékén épült. 1552.július 19-én Ali budai basa foglalta el és csak 1593-ban foglalja vissza Báthori István. A bécsi béke után újra királyi kézbe került. 1663-ban a törökök ismét elfoglalták.1666-ban a törökök a várat felrobbantották. A bujáki várban ma is látható a török mecset falainak maradványa.

A szent tér, a szent tér kijelölése az iszlám kultúrákban


A Cograf tudástár cikke

A mecset elrendezése, alaprajza a nyilvános istentisztelet követelményeinek felel meg. A mecset jelképesen egy fal, melyet úgy húztak, hogy Mekka felől egy képzeletbeli vonal merőlegesen érje. A falban egy mélyedés mutatja a muszlim számára merre kell fordulnia ima közben, ez a mihrab. Általában ez a legdíszesebb része a mecsetnek.

A mihrab magában nem szent hely, mint a keresztényeknél az oltár, az irány szent, melyet jelöl. A mihrab homorú formájú, melyet a keresztényektől vettek át, kialakításához kopt kőművesek technikájából merítettek.

A legtöbb mecset általában négyzet alapú, és egyszerű belső elrendezéssel rendelkezik, mert az istentiszteletek nem olyan összetettek, mint pl. a katolikus egyházban, ezért nincs szükség többszörösen tagolt belső térre. A másik ok, hogy a hívő minél közelebb szeretne lenni Mekkához, a mecsetben ez a pont a mihrab, ezt segíti az egyszerű belső elrendezés. Szükség van medencére, ahol a muszlim a rituális tisztulást elvégezheti ima előtt. Ez lehet kicsi medence, vagy szökőkút is. Ha a muszlim komolyan tisztátlan, akkor tetőtől talpig le kell mosakodjon, erre un. latrinák is találhatóak a mecset területén. A belső tér eleme a minbar, pulpitus, melyről a pénteki imán az imám mondja az igehirdetést. A minbar a mihrábtól jobbra helyezkedik el, e körül gyülekeznek a hívők a pénteki igehirdetés előtt. Az imám csak valamelyik alsó lépcsőfokán állhat, legfelül csak a próféta állhatott. A legelső minbar a hagyomány egy 3 lépcsőből álló egyszerű szerkezet volt. Iránban ma is ez a kedvelt. Az Oszmán birodalomban és Észak-Afrikában azonban a aprólékosan díszített, monumentális minbar terjedt. A dikka: dobogó, melyről az imám testhelyzetét, gesztusait közvetítik a gyülekezetnek, ha nagyon sokan vannak. A hangosbemondó óta nem nagyon használják. Kurszín: olvasópult, melyen a Korán áll. A mecsetbeli Koránok terjedelmesek, a qári’ a kántor ebből recitál. A kurszín a dikka mellett van többnyire. A mecset mellett van a minaret tornya, innen hívja imára a müezzin a hívőket. A minaret nem alapkövetelmény, a legegyszerűbb mecsetek mellett nem is volt minaret, a tetőről, valamelyik falról, vagy az udvarból szólították a híveket. A városokban általában egy torony van, az Oszmán birodalomban, és királyi építéseknél kedvelt volt a több torony. A muszlimnak le kell vennie a cipőjét mielőtt belép, erre fenntartanak cipős állványt, de teheti a bejáratnál lévő mélyedésbe is, magával is viheti, hogy az imánál a homlokához szorítsa.

Istentisztelet, szokások (a szent térhez is kapcsolódnak)

A muszlim naponta ötször imádkozik, reggel (a hagyomány szerint pirkadatkor), délben, délután, naplementekor, és este. Vannak olyan irányzatok, pl. Iránban, ahol csak naponta 3 alkalommal imádkoznak. A müezzin hívó szavára a muszlimnak elő kell készülnie az imára. A nők otthon imádkoznak, vagy ők is a mecsetben. Nem kötelező megjelenni a mecsetben csupán péntek délben, akkor az igehirdetést is végig kell hallgatni. A mecset szó az arab madzsidból származik, melynek jelentése: a földre borulás helye. A muszlimnak csendben és lehetőleg időben kell érkeznie. A mecsetbe lépés előtt a cipőjét leveti, vagy magával is viheti, két felét összerakja és a homlokához szorítja ima közben. Aztán rituális mosdást végez, ezzel a belső megtisztulás iránti vágyát fejezi ki. Ha a muszlim nem erőteljesebben tisztátlan, akkor csak jelképesen kell mosakodnia. Kéz, csukló megmosása 3-szor, száj, orrlyukak kiöblítése, arc, kar lemosása könyékig, minden mozdulat 3-szor. Ezután láb, boka. Ha erősen tisztátlan, mondjuk szeretkezett a feleségével, mielőtt a mecsetbe jött, teljesen le kell fürdenie. A mosakodás után csatlakozik társaihoz, akik Mekka felé fordulva várják, hogy az imám jelt adjon az imádkozás megkezdésére. Az imának vannak előírt részei, melyeket végre kell hajtani.

A szentek sírjai, mauzóleumok:

Az iszlámnak fontos szakrális helyei a szentek sírjai, és a mauzóleumok. A szentély középpontjában van a szent sírja, e fölött van általában a kupola. Köré temették tanítványait általában. Ez a hely, ahol a muszlim közel lehet, ahhoz, aki Allah közelében van. A sír lehet kicsi épület is, melyhez egy apró mecset épület tartozik csak. Nagy épületkomplexumok is vannak, szertartáscsarnokkal, konyhákkal, cellákkal, könyvtárral, szálláshelyekkel a vendégek számára. Ezeket a helyeket hatalmasságok, királyok támogatták adományokkal, nagy földbirtokkal rendelkeznek, ezért sokszor fontos hatalmi központok. A szentély gondozói sok esetben a szent vér szerinti, vagy spirituális leszármazottai. Ma sokszor már csak adminisztratív tevékenységet végeznek, de néhol spirituális vezetők még mindig. Itt jó példa a szufi misztika máig élő erős hatására gondolni. Vannak egyes szufi rendek, akik például rituálisan átdöfik testüket, azt mondják Allah adja az erőt, illetve a meditációs technikák, hogy, nem érzik a fájdalmat. Ez a mai napig nagyon népszerű irányzat. (Még a National is filmet forgatott róluk ). A hívők imádkoznak a szenthez áldásért a szentekhez, ezt az ortodoxok ellenzik, szerintük egyenesen csak Allah-hoz szabad fordulni. A legnagyobb ünnep, a szent halálának évfordulója, mert ekkor csatlakozott Allah-hoz, Az ünnepen táncolnak, énekelnek, a Koránból recitálnak. Azt próbálják felidézni, hogy hagyományozódtak a szokások a Prófétától a szentig.

Különbségek:

Ez főként művészeti megoldásokban van, illetve a kialakulás körülményei területenként eltérőek lehetnek. Mivel én iranisztikás vagyok, ezért a perzsa mecsetekről tudok megbízható információval szolgálni. Ajánlom a gépeskönyvet, mert Szántó Iván írásai nagyon jók, onnan ki lehet venni a különbségeket.

Iráni mecsetek

Iránban nagyon fejlett kultúra, rendkívül kifinomult művészet volt már az iszlám hódítás előtt is. Pl. a Szasszanida birodalom volt abban a korban a luxuscikkek legnagyobb exportőre, nagy hatással, több helyen is másolták, Európában, Japánban, Kelet-Afrikában. A perzsa (iszlám előtti) művészet és az arab művészet szintézise alakította ki a jellegzetes iráni iszlám művészetet, mely nagy hatással volt még az egészen távoli terültekre is. A legkorábbi iszlám mecsetek nagyrészt zoroasztriánus templomokra épültek rá, vagy azok helyén létesültek. Később megtörtént az oszlopos-udvaros mecsettér kialakítása. A kupola nélkülözhetetlen elem lett a palotáknál és a mecseteknél. Már a korai mecseteknél megfigyelhető a gazdag, kifinomult belső díszítés, stukkódíszek. A 13 sz.-tól elkezdődött az arab mecsetforma átalakulása az iráni típusra.

Arab mecsetek:

A mekkai Kába szentély kezdetlegesnek nevezhető, egy egyszerű négyszög alapú terület fallal körülvéve, később ezt lebontották és bonyolultabbat építettek a helyére. Mohamed korában ennyi volt a szentély, mecset még nem létezett, szervesen el se volt kerítve a várostól. Később a Kába szentélyt jelentősen átalakították, a 7 sz. végére már mecset volt. Az első nagyszabású iszlám építmény a Sziklakupola v. Sziklaszentély Jeruzsálemben. A szentély nyolcszögletű, kupolás épület. A belső tér oszlopos terület, mely mellett a hívek körbejárhatják a szent sziklát. Az arab kultúrához köthető iszlám is sokszor ráépült más korábban is létező épületekről, pl. a damaszkuszi Umajjád mecset egy keresztény templomra, mely még korábban Jupiter szentély volt. Az észak-afrikai építészetet sokáig a cordobai nagymecset határozta meg. Ez szintén keresztény templomra épült rá. Az Umajjád tradiciók, és a késő antik hispániai tradíciók keveréke.

A török mecsetek:

A szeldzsuk dzsámik ,medreszék (hitiskola) nagyon elegáns stílusban épültek, gazdag belső díszítéssel, csempe, stukkó, kődíszekkel. A török művészetre nagy hatással volt Drinápoly, majd Konstantinápoly elfoglalása. Fontos hatás volt Tebriz, Kairó elfoglalása. A szeldzsuk dzsámik közül 3 olyan dzsámi van, melyek biztosan az iráni nagy Szeldzsuk építészettel hozhatóak kapcsolatba. Nagy középső udvar köré rendezett épületegyüttes, mihrab fölött kupolás tér, nyitott udvar, változatos minták szerint épültek. A csempedíszítés elsőként jelent meg Anatóliában. Az Oszmán dzsámik: a koraiak: kupolával fedett négyszögletes tér, előtte nyitott bejárat. Később a belső tér bonyolultabb lett. A korai oszmán építészet másik jellegzetes típusa a fordított T alapú, ún. zaviye, Később visszatértek az arab formához. Nyitott udvar, melyet oszlopos árkádsor keretez, középen a rituális mosakodásra szolgáló kút a sadirván. A dzsámi épülete zárt, a mihráb felett a legnagyobb kupola.

2010. március 15., hétfő

Karitatív fesztivált rendezett egy chilei mecset


Coquimbo éke: az andalúz stílusú VI. Mohamed mecset

A chilei Coquimbóban áll Dél-Amerika egyik legjelentősebb iszlám építészeti emléke: a VI. Mohamed mecset. A mecset nem egyszerűen imahely, hanem a vallásközi párbeszéd egyik fontos központja is. A marokkói nagykövetség által is támogatott "Una mano para los Hermanos del Sur" (Segítség a déli testvéreknek) című rendezvény célja több ezer szegény sorsú chilei család megsegítése volt. A Techado stadionban rendezett show-műsoron mintegy tizenöt zenekar lépett fel -meséli Ahmed Ait Belaid, a központ vezetője- az ország minden szegletéből. A gyűjtés sikeres volt.