2010. október 28., csütörtök
2010. október 26., kedd
Törökországban mecsetet rombolnak le egy örmény templom miatt
A Törökország keleti részén fekvő Van tartomány Yukari Bakracli (magyarul: Felsőbográcsos) falu egyike volt annak azon örmény többségű községeknek, melynek lakosságát a törökök Szíriába telepítették az örmény felkelés után az I. világháború során.
A Szent János templom archív felvételen |
Yukari Bakracliban állt a 11. századi Varak Vank kolostor, ahol a legenda szerint Jézus állítólagos keresztjének egy darabját őrizték. Ennek a kolostorkomplexumnak máig álló, ám romos része a Szent János templomból maradt fenn.
A templom romja, ami közelében épült volna meg a mecset |
Yukari Bakracli imámja, Mehmet Coban még az állami vallásügyi hatóságot, a Diyanetet is megkérdezte, hogy épülő mecsetének alapjait lerombolhatja-e, hogy feltárják és újra felépítsék a régi örmény templomot. A mecsetnek 2012-ben kéne kapuit megnyitnia. Ez azt is jelenti, hogy ma Törökországban előfordulhat az, hogy elsőbbséget élvez egy örmény templom egy olyan faluban, ahol már nem lakik keresztény, s nem épül mecset ott, ahol mindenki muszlim.
Mecset és templom együtt válna világörökséggé
A bulgáriai Plovdivban található Dzsumája (Pénteki) mecset és a Szent István ortodox templomot együtt jelölik az ENSZ UNESCO Világörökség Listájára. A tervet mind a bolgár, mind a török miniszterelnök támogatja.
Az oszmán korban Filibe néven ismert közép-bulgáriai nagyváros leghíresebb mecsetjét Ulu dzsámi néven építették II. Murád szultán idején a 14. század második felében. Úgy tartják, hogy az építtető Sihábeddin pasa, Rumélia beglerbége volt.1785-ben és 1818-ban újították fel.
Négy vaskos oszlopa a belső tér kilenc masszív boltozatát tartja. A mecset északnyugati sarkában álló 23 méter magas minareten érdekes cikk-cakk minta fut végig. Az imaház belső festése Naksi Musztafa Zelebi 19. századi mester munkáját dicséri.
Az oszmán korban Filibe néven ismert közép-bulgáriai nagyváros leghíresebb mecsetjét Ulu dzsámi néven építették II. Murád szultán idején a 14. század második felében. Úgy tartják, hogy az építtető Sihábeddin pasa, Rumélia beglerbége volt.1785-ben és 1818-ban újították fel.
Négy vaskos oszlopa a belső tér kilenc masszív boltozatát tartja. A mecset északnyugati sarkában álló 23 méter magas minareten érdekes cikk-cakk minta fut végig. Az imaház belső festése Naksi Musztafa Zelebi 19. századi mester munkáját dicséri.
2010. október 24., vasárnap
Mikor és mit énekel a müezzin?
Müezzin a Brunei szultanátus egyik mecsetetének tornyában |
A napi öt ima pirkadatkor, délben, délután, naplementekor és az esti sötétség beálltakor aktuális.
Az imárahívás csak arab nyelven történhet. A Török Köztársaság kezdeti korszakában ezt megtiltva a hívőknek, kötelezővé tették a török nyelvű adzánt, azaz imárahívást, ami ellentétes az iszlám azon előírásával, hogy az nem szólalhat meg nemzeti nyelven, csakis arabul. Mindazonáltal közreadjuk a "müezzin énekének" magyar fordítását:
Allah a leghatalmasabb!
Allah a leghatalmasabb!
Allah a leghatalmasabb!
Allah a leghatalmasabb!
Tanúsítom, hogy nincsen más istenség, csakis Allah.
Tanúsítom, hogy nincsen más istenség, csakis Allah.
Tanúsítom, hogy Mohamed Allah küldötte.
Tanúsítom, hogy Mohamed Allah küldötte.
Gyertek imádkozni!
Gyertek imádkozni!
Gyertek, hogy boldogok legyetek!
Gyertek, hogy boldogok legyetek!
Allah a leghatalmasabb!
Allah a leghatalmasabb!
Nincsen más istenség, csakis Allah.
Az imárahívást követően a hívők magukban fohászkodnak. Az adzán felhangzása után néhány perccel kezdődik az ima, amit az imáraállítás, az ikáma nyit meg. Ennek szövege nagyban hasonlít a fent leírtakhoz, ám azt gyorsabban, és nem énekhangon mondja el a müezzin.
Az Oszmán Birodalomban az adzánnak komoly kultúrája alakult ki. A napi öt imára különböző makámokban, azaz dallamvilágban "komponálták meg a muzsikáját". Isztambulban pedig az egymáshoz közel fekvő, nagyobb mecsetekben kidolgoztak egy rendszert arra, hogy ne egyszerre, hanem kvázi kánonban csendülhessen fel a müezzin éneke. Ezt a több százéves hagyományt máig megfigyelhetjük a város ázsiai oldalán az üsküdari kikötő terén, ahol a Mihrimah szultán és a Yeni Valide dzsámik müezzinjei mindig megvárják, amíg a másik befejez egy-egy sort.
A Yeni Valide dzsámi az esti imárahívás idején |
A delhi nagy mecset: Jama Masjid
Dzsama Maszdzsid |
2010. október 13., szerda
Egy isztambuli dzsámi: a Kék mcset
Az isztambuli Kék mecset |
Miről nevezték el az isztambuli Kék mecsetet?
Kék mecset néven több iszlám imaház is ismeretes a világban. Az iráni Tebrizben áll a legrégebbi, de találunk kék mecsetet az afganisztáni Herátban és Mazar-i-Sarifban is, akárcsak Jerevánban, Kairóban vagy Ammanban. Ám a leghíresebb mind közül az isztambuli...
Kék mecset néven több iszlám imaház is ismeretes a világban. Az iráni Tebrizben áll a legrégebbi, de találunk kék mecsetet az afganisztáni Herátban és Mazar-i-Sarifban is, akárcsak Jerevánban, Kairóban vagy Ammanban. Ám a leghíresebb mind közül az isztambuli...
Belső tere kékes tónusú |
A Kék mecset a Haghia Sophia mecsetével alkot egy párost, annak az ellenképe, sokkal szebb és kifinomultabb társa. A szufizmus elvei alapján épült. Négy nagy oszlopa például a négy fő angyalt testesíti meg.
A legenda szerint mikor megépült hat minaretje, akkor a mekkaiak féltékenyek lettek, hiszen ott is hat minaret állt abban az időben, s követelték a szultántól, hogy bontsa le az egyiket az isztambuli tornyok közül. A szultán nem volt hajlandó megbontani a mennyei egységet, ezért inkább csináltatott egy karcsú minaretet Mekkában, ami oszmán-török stílusával az ötvenes évekig kirívott a Szent Mecset tornyai közül. Ma is Mekkában négy pár minaret van és egy magányos. Ez a magányos a török minaret utódja.
2010. október 11., hétfő
Tovább késik Hollandia legnagyobb mecsetének építése
Nem adta beleegyezését az illetékes hatóságok a munkálatok megkezdéséhez, így 17 évvel az első szándéknyilvánítás után tovább csúszik Hollandia legnagyobb mecsetének építése Amszterdamban. Az önkormányzat arra hivatkozik: a tervek hiányosak, az építtető Ayasofya Moskee egyesület szerint azonban csak akadályozni akarják a beruházást.
A 10 ezer négyzetméteres terület Amszterdam délnyugati részén, egy kanális mellett fekszik, és 1993-ban vásárolta meg a Milli Görüş, egy Nyugat-Európa-szerte 300 ezer tagot számláló vallásos szervezet. A fejlesztési terveken 2000-re készítette el a tradicionális stílusban dolgozó francia Breitman-Breitman építésziroda. A meglévő épületek bontását követően a területen teljesen új térfalat alakítanának ki 116 lakással, 2500 négyzetméternyi kereskedelmi térrel, 238 férőhelyes mélygarázzsal, és a tér fókuszában egy ezer négyzetméteres mecsettel és minarettel. A lakások felépítésére és értékesítésére Amszerdam egyik legkomolyabb ingatlanpiaci szereplőjént, a Het Oosten-t sikerült megnyerni, amely vállalta, hogy 1,8 millió euróért a mecsetet is felépíti.
Az Aja Szófiáról időközben Nyugati Mecsetre átkeresztelt, az isztambuli névrokon alapján hagyományos bizánci stílusban tervezett imaházat azonban egyelőre elkezdeni sem sikerült. Bár 2006 májusában aláírták a beruházási szerződést, és Piet Hein Donner igazságügyminiszter még ugyanebben az évben fényes külsőségek között lerakta az alapkövet, az illetékes kerületi önkormányzat máig nem adta ki az építkezéshez szükséges engedélyeket – így sokak szerint még az alapkő-letételi ünnepség is illegálisnak számított.
Az önkormányzat momentán arra hivatkozik, hogy nem látja biztosítottnak a környéken lakók és a járókelők biztonságát az építkezés alatt. A Milli Görüş tiltakozó akciókat is hirdetett a hatóság ellen, a pár tucat fő részvételével lezajlott rendezvények azonban visszhang nélkül maradtak. A Het Oosten kihátrálni látszik a beruházásból – a vég vezetője egy televíziósműsorban legalábbis erre engedett következtetni. Könnyen lehetséges, hogy Hollandia legnagyobb mecsete még évekig csak álom marad.
2010. október 10., vasárnap
Egy török dzsámi Londonban: a Suleymaniye
Az 1984-ben alapított, a nemzetközi szülejmandzsi mozgalomhoz köthető Nagy-Britannia Török Iszlám Kulturális Központjainak Szervezete 1995-ben kezdte építeni ezt a mecsetet, ami főleg az ország török muszlim lakosságát szolgálja ki. A 8.000 négyzetméteres létesítmény egyszerre 3.000 hívőt képes befogadni. A iszlám központ számos szociális intézményt, így étkezdét és házasságkötő termet is magában foglal.
A Suleymaniye mecsetnek több fiókintézménye is létesült azóta: Londonban a Valide és a Fatih, Leicesterben a Hamidiye, Manchesterben a Selimiye és Stoke-on-Trentben az Osmaniye.
A legújabb oktatási és kulturális egység az idén Northamptonban került megalapításra.
A mecset török nyelvű honlapja ITT érhető el.
A Suleymaniye mecsetnek több fiókintézménye is létesült azóta: Londonban a Valide és a Fatih, Leicesterben a Hamidiye, Manchesterben a Selimiye és Stoke-on-Trentben az Osmaniye.
A legújabb oktatási és kulturális egység az idén Northamptonban került megalapításra.
A mecset török nyelvű honlapja ITT érhető el.
Suleymaniye dzsámi elérhetőségei
212-216 Kingsland Road, London
Post Code : E2 8AX
Tel : +44 (0) 207 684 99 00
Mecset vs. night club
A demokratákhoz közel álló Public Policy Polling felmérése szerint a megkérdezett republikánusok csupán 4%-a támogatja a Ground Zero közelében felépítendő iszlám központot. Ugyanakkor a konzervatív-keresztény republikánus válaszadók 21%-a szívesen látna ott egy jó kis night clubot.
Az ügyről részletesebben angolul ITT olvashatnak.
Az ügyről részletesebben angolul ITT olvashatnak.
2010. október 7., csütörtök
Diplomás idegenvezetők az antwerpeni mecsetekben
Látogatás a központba – A mecset megtekintése
A Világvallások Együttműködési Fóruma keretében. Találkozó a bejáratnál. A Korán tanításai, 10 alapelv – Előadó: Sulok László, a Magyarországi Muszlimok Egyházának elnöke. Kötetlen beszélgetés az iszlámról. Ingyenes!
Iszlám Kulturális Központ (1116 Budapest, Sáfrány u. 43.) | |||
---|---|---|---|
2010. október 14., csütörtök 17:45 |
PR-kampány a mecset mellett
Népszava
Méhkasra vagy Superman erődjére emlékezteti New York lakóit a Világkereskedelmi Központ 2001. szeptember 11-én lerombolt ikertornyainak helye, a Ground Zero közelében létesítendő iszlám központ épületének terve. A napokban tették közzé a központ fantáziaképét, hogy enyhítsék a helyi lakosok ellenérzéseit. Ám a viták nemigen csitulnak, sőt a Park51 szám alatt jelenleg is működő mecset imámját nemrégiben halálosan megfenyegették.Építészek szakmai szempontból semmi kivetnivalót nem találtak az iszlám közösségi központ látványtervében. A hófehér homlokzat áttört díszítése az arab építészet formavilágát idézi, s egyesek még a Dávid-csillag alakját is kivenni vélik a mintázatban. Sarif el-Gamal, a beruházó azt reméli, a Cordoba Központ beilleszkedik majd tágabb környezetébe, lassacskán elcsitulnak a Fehér Házig is eljutó viták és a tiltakozók idővel megbarátkoznak az új épülettel, amelyet a 9/11-es terrortámadásban megsérült, régóta üresen álló Burlington kabátgyár helyére képzeltek el.
Körülbelül 120 millió dollárra becsülik a 15 emeletesre tervezett központ felépítésének költségét. Az épület mintegy negyedét uszoda és fitness-center foglalná el, amely - vallásra tekintet nélkül - fogadná a környékbeli lakosokat. Egy-egy család évi 2700 dolláros bérlettel vehetné igénybe. Az egyik emeleten játszótér és gyerekmegőrző létesülne.
Szítja az indulatokat a tiszteletes
Terry Jones tiszteletes, aki az iszlám központ ellen tiltakozva a Korán példányait akarta elégetni a 9/11-es évfordulón, elállt ugyan tervétől, ám tovább szítja az indulatokat. "Kelj fel Amerika!" jelszóval mozgalmat szervez, tömeggyűléseket tart Florida mellett több másik államban is. A jelek szerint az sem tántorította el, hogy Gainesville-i kisegyházától 200 ezer dollárt akarnak beszedni az őszi koránégetési botrány biztonsági költségeinek fedezésére.
A futurista látványtervet a libanoni székhelyű SOMA Architects építésziroda készítette. A közzétett dizájn csak egy a lehetséges megoldások közül, de nem kizárt, hogy - akárcsak a Ground Zero szomszédságában már épülő Szabadság-torony esetében történt - többször is módosítják a terveket. Még nem nevezték ki a központ építészét sem, s legalább három évbe telik, mire az első kapavágást megteszik. A tekintélyes brit lap, a The Guardian építészkritikusa, Jonathan Glancey szerint az épület inkább vidám, mintsem fenyegető benyomást kelt. Az iszlám központ ellenzői másképp vélekednek, ők az al-Kaida provokációját látják a formabontó tervben. Vannak, akiket éppenséggel a dőlni készülő ikertornyokra emlékezteti a jövendő épület.
Sarif el-Gamal, a fő beruházó cáfolja, hogy készek lennének elállni az építkezéstől. Szerinte a kezdet kezdetén világossá kellett volna tenni, hogy a "Ground Zero mecset" elnevezés mennyire félrevezető. Az ingatlan, mint érvel, valójában nincs is annyira közel a Ground Zeróhoz, attól két háztömbnyire helyezkedik el. Az építtetők szerint a vitát az amerikai vallásos jobboldal provokálta, felkorbácsolva a szélsőséges iszlámellenes nézeteket.
Ezzel akart szembeszállni Barack Obama, amikor azt hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államokban minden vallásnak jogában áll saját imahelyeket létesíteni. Michael Bloomberg, New York polgármestere is a megbékélést remélte az iszlám központ tervétől, ám éppen az ellenkezője történt.
Noha idén a szeptember 11-i évfordulón súlyosabb incidens nem történt, a kedélyek máig sem csillapodtak. Fejszál Abdul Rauf imám, aki az iszlám központ tervét kitalálta, nemrég kénytelen volt a New York-i rendőrség segítségét kérni. Felesége, Daisy Kahn az ABC televízióban Christiane Amanpournak elmondta, családjukat fenyegető telefonhívásokkal zaklatják.
2010. október 4., hétfő
Zsidó telepesek gyújtották fel Bét-Fadzsar mecsetét
FRISSÍTÉS!
Zsidó telepesek hétfőn felgyújtottak egy mecsetet az zsidók által megszállt Ciszjordánia déli részén - közölték palesztin források.
Nem mindennapi szolidaritási akciónak lehettek a szemtanúi a Nyugati part (Ciszjordánia) palesztin lakosai. Egy csapat rabbi a szomszédos zsidó településekről Koránokat ajándékozott egy mecsetnek.
A szokatlan gesztus előzménye az volt, hogy hétfőn egy mecsetet valakik megpróbálták felgyújtani, a palesztinok pedig a közeli Gush Eztion nevű zsidó telep lakóit vádolták az akcióval. A támadóknak egy szőnyeget és néhány Koránt sikerült felgyújtaniuk, miközben héber nyelvű szlogeneket írtak és fújtak festékszóróval a falakra. Az zsidó hadsereg megígérte, hogy kézre keríti a tetteseket.
A rabbik a Beit Fajjar nevű palesztin faluba rendőri kísértettel, páncélozott autókkal érkeztek. De kiderült, hogy semmitől nem kell tartaniuk, az ajándékot a helyi palesztinok üdvrivalgással fogadták. A mecsetnél a helyi imám fogadta őket. A rabbik egyöntetűleg elítélték a vandál tettet, azt a Tórával szembenállónak nevezték. Az iszlámot nem tartják ellenséges vallásnak, még akkor sem, ha néhány követőjével vitánk van - emelték ki.
Betlehem kormányzója, Abdel Fatah Hamayel is üdvözölte a kezdeményezést és a rabbik fellépését a mecset ellen elkövetett "vallás és emberiség elleni tett" ellen.
A mecset elleni támadás nem az első ilyen incidens a Nyugati parton. A nemrég lejárt építési moratórium amíg tartott, alatt sok feszültséget okozott a zsidó telepesek között. Olívafákat ástak ki, autókat gyújtottak fel. Májusban egy mecsetet Náblusz közelében gyújtottak fel, ami le is égett. Az izraeli hatóságok még senki ellen nem emeltek vádat.
Zsidó telepesek hétfőn felgyújtottak egy mecsetet az zsidók által megszállt Ciszjordánia déli részén - közölték palesztin források.
A Betlehemtől délre fekvő Bét-Fadzsar palesztin település lakói elmondták, hogy zsidó telepesek egy csoportja aznap hajnalban a falujukba érkezett, és tüzet gyújtott a helyi mecsetben. Összetűzések törtek ki a helyi lakosokkal, amelyeknek zsidó katonák vetettek véget, távozásra kényszerítve a telepeseket. Az zsidó hadsereg szóvivője Tel-Avivban közölte, hogy vizsgálják az ügyet.
Helyi palesztin lakosok szerint a mecsetben tucatnyi koránpéldány és szőnyegek égtek el. A Palesztin Hatóság élesen elítélte a merényletet, amelyet "a palesztinok elleni zsidó telepeserőszak súlyos eszkalációjának" nevezett. Az elmúlt hónapokban zsidó telepesek több helyütt is mecseteket gyújtottak fel Ciszjordániában.
Nem lesz mecset Pozsonyban?
A Népszabadság cikke
Európában Szlovákia maradt az egyedüli ország, ahol a muszlimok nem gyakorolhatják kellő helyen a vallásukat – állítja a helyi iszlám alapítvány igazgatója. Az emberek többsége nem tud különbséget tenni az iszlám és a terroristák között.
A novemberi szlovákiai helyhatósági választások után ismét kérvényezni fogjuk, hogy Pozsonyban mecsetet vagy egyelőre csupán iszlám kulturális központot építhessünk – nyilatkozta tegnap a Sme napilap internetes portáljának a szlovákiai iszlám alapítvány igazgatója. Mohamed Safwan Hasna elmondta azt is, hogy már vásároltak telket, ám a fővárosi önkormányzat többször is visszautasította a kérelmüket. Legutóbb a 2007-ben elfogadott egyházi törvényre hivatkoztak, amely szerint Szlovákiában csak azok a vallási felekezetek tekinthetők törvényesnek, amelyeknek legalább húszezer regisztrált hívőjük van.
Jelenleg hivatalosan valamivel több mint ötezer muzulmán él Szlovákiában, többségük értelmiségi, akik különösebb gond nélkül illeszkedtek be az itteni munka- és lakóhelyi közösségekbe, de egyre nehezebben viselik el azt, hogy Európában már csak ebben az országban nem gyakorolhatják kellő helyen a vallásukat. Remélhetően Pozsonynak olyan főpolgármestere és önkormányzata lesz, amely végre helyt ad jogos kérelmünknek – közölte megkeresésünkre az igazgató.
Több szlovákiai politológus szerint a lakosság többsége nem tud különbséget tenni az iszlám és a terroristák között, s ezért ellenzik a pozsonyi mecset vagy legalább a kulturális központ felépítését. A Sme múlt heti reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 78 százaléka ezzel indokolta elutasító magatartását, amelyet a kereszténydemokrata (KDH) többségű pozsonyi önkormányzat eddig is figyelembe vett.
Megkeresésünkre Martin Poliacik, a liberális kormánypárti Szabadság és Szolidaritás (SaS) vezetőségi tagja elmondta, hogy támogatják a pozsonyi mecset felépítését, hiszen az egykori koronázóváros évszázadokon át a vallási türelmességéről volt híres. Nagy László érdeklődésünkre azt válaszolta, hogy személy szerint támogatja a muszlimok kérelmét. – A Híd ugyan hivatalosan még nem foglalkozott ezzel az üggyel. Ennek ellenére biztosra veszem kollégáim igenlő válaszát, hiszen multikulturális világban élünk, amelynek szerves része a vallási sokszínűség is – szögezte le a Híd-Most egyik alelnöke.
Élesen elutasították a muszlimok kérését a szlovákiai történelmi egyházak képviselői. Pavol Delinga, a szlovákiai evangélikus egyház főfelügyelője szerint az ország keresztyén és keresztény hagyományokra épül, és semmi ok sincs ennek az értékrendnek a megváltoztatására. Jozef Kovácik, a Szlovákiai Római Katolikus Püspöki Konferencia szóvivője azt fejtegette, hogy ahol mecset van, azt a területet a mozlimok egyszer s mindenkorra a saját tulajdonuknak tekintik, habár erről hivatalosan nem beszélnek. Ráadásul több mozlim országban üldözik a keresztényeket, ezért sincs értelme a hamis szolidaritásnak, amelyből belátható időn belül súlyos gondok is keletkezhetnek – közölte.
2010. október 3., vasárnap
Német újraegyesítés és nyitott kapuk a mecsetekben
Emirsultan mecset, Herzogenrath |
A hírről angol nyelven ITT olvashat bővebben.
A Ground Zero mecset
Magyar Nemzet
Nyilvánosságra hozták a „ground zero” mecset és közösségi központ első látványterveit – írja a The New York Times.
A számítógépen renderelt képeket a projekt vezetői már hetek óta mutogatják a környéken tartott közösségi gyűléseken, a nagyközönség azonban most ismerhette meg őket először. Magas, fennkölt hangulatot árasztó termeken sétálnak át a látogatók, miközben a New York-i napfény átsüt a szabálytalan alakú ablakokon – ezt a képet tárják elénk a Cordoba House szervezői és a projektért felelős építészek.
A hely nem igazán hasonlít mecsetre, sokkal inkább tűnik kiállítási központnak – valójában ilyen funkciója is lesz az épületnek, amellett, hogy 9/11 emlékmű, különböző vallások híveit fogadó imaterem és úszómedence is helyet kap benne. A homlokzat rácsozatos mintája a mecsetekről és más közel-keleti épületekről ismerősnek látszó csillagos mintát követi. Ezzel a tervezők a „hagyományra kívánnak utalni”, míg a modern építőanyagok és nagy üvegpanelek használata az „átláthatóságot” és a „jövőbe vetett tekintetet” jelképezi – magyarázta Sarif el–Gamal, a projekt egyik vezetője.
Képek: www.evolo.us
A muszlim imahely az alagsorban kapna helyet. Mivel a helyszín nem felel meg az előírásoknak, nem lehet mecsetté szentelni, ezért hivatalosan a „muszalla” elnevezéssel illetik majd.
Nyilvánosságra hozták a „ground zero” mecset és közösségi központ első látványterveit – írja a The New York Times.
A számítógépen renderelt képeket a projekt vezetői már hetek óta mutogatják a környéken tartott közösségi gyűléseken, a nagyközönség azonban most ismerhette meg őket először. Magas, fennkölt hangulatot árasztó termeken sétálnak át a látogatók, miközben a New York-i napfény átsüt a szabálytalan alakú ablakokon – ezt a képet tárják elénk a Cordoba House szervezői és a projektért felelős építészek.
A hely nem igazán hasonlít mecsetre, sokkal inkább tűnik kiállítási központnak – valójában ilyen funkciója is lesz az épületnek, amellett, hogy 9/11 emlékmű, különböző vallások híveit fogadó imaterem és úszómedence is helyet kap benne. A homlokzat rácsozatos mintája a mecsetekről és más közel-keleti épületekről ismerősnek látszó csillagos mintát követi. Ezzel a tervezők a „hagyományra kívánnak utalni”, míg a modern építőanyagok és nagy üvegpanelek használata az „átláthatóságot” és a „jövőbe vetett tekintetet” jelképezi – magyarázta Sarif el–Gamal, a projekt egyik vezetője.
Képek: www.evolo.us
A muszlim imahely az alagsorban kapna helyet. Mivel a helyszín nem felel meg az előírásoknak, nem lehet mecsetté szentelni, ezért hivatalosan a „muszalla” elnevezéssel illetik majd.
2010. október 2., szombat
Hurrá nyaraltunk! - Isztambul
Nyaralásunk egyik legemlékezetesebb napja, a szombat Isztambulban. Hajnalban keltünk útra, és a GPS megmagyarázhatatlan "ötletének" köszönhetően először az ország belseje felé vettük az irányt. Egy idő után aztán arra a döntésre jutottunk, hogy a józan eszünkre és egy parányi netről nyomtatott térképrészletre hallgatunk inkább.
Tíz körül értünk a határra. Vagy 20-25 sávban kanyarogtak a vendégmunkások hosszú karavánjai. Megszereztük a hiányzó vízumokat, s rácsodálkoztunk a török földről elénk táruló legelső látványra: egy hatalmas mecsetre közvetlenül a határállomás előtt.
Dél körül érkeztünk meg Isztambulba, ahol viszont a GPS hatalmas segítségének köszönhetően elsőre eltaláltunk a Kék Mecset közvetlen szomszédságába. Eszméletlen látvány és érzés volt a Kék Mecset és vele szemben a Hagia Sofia, Mivel az elsőbe - imaidő lévén - nem tudtunk elsőre bejutni, így a Hagia Sofia felé vettük az irányt. Az ember hiába próbál belegondolni, felfoghatatlan, hogy olyan falak között lépkedhet, melyeket 532-ben, azaz ezerötszáz évvel ezelőtt emeltek. Miközben apa és Bori végigjárták a múzeumot, mi többiek török lírát szereztünk és beültünk egy cukiba kólázni. Innen mi lányok a Bazilika Ciszternába mentünk. A föld alatti elsüllyedt római kori palota valami hihetetlen szépséggel és mélységes nyugalommal ajándékozza meg látogatóit. Félhomályban, a föld alatt, a vízből emelkednek ki a valaha volt palota oszlopcsarnokai. A látogató pedig egy fahídon sétálhat végig az épület két oldalán.
Amit semmiképp nem szerettünk volna kihagyni, az a nagy bazár. Szüleim vagy 25 éve jártak itt és sokat meséltek a török árusok almateáiról, az alkuról, az aranyutcáról és a bazár hihetetlen kavalkádjáról. Fesben már láttunk hasonlót, de az isztambuli annyiban más, hogy az egész bazár végig fedett. Ma is különleges, káprázatos élmény - de azon agyaltam, milyen is lehetett itt járni egy európainak pár száz évvel ezelőtt, hogyan élhette át ezt az arab pompát és varázslatot. A bazárban mindenki kedvére választhatott valami emléket magának. A fiúk zeneszerszámokkal szerelkeztek fel. A lányok ékszereket, kendőket, pólót vettek. A folyamatos alkudozásban hasznosítani tudtam az ázsiai piacokon kollégámtól szerzett tudást: "givemeagoodprice- agoodpriceformeagoodpriceforyou". Klassz volt, de két-három óra után már nagyon fárasztó. Kiverekedtük magunkat és épp egy Starbucksba botlottunk. Kávé után kaja következett. Gyros és almatea egy török étteremben. Az autóhoz visszafelé benéztünk még egyszer a Sultanahmet-dzsámiba ( a Kék Mecset a falakat díszítő kék mozaikokról kapta nevét - és azért építették, hogy bebizonyítsák, az arab építők is képesek a szemben álló Hagia Sofia-hoz hasonló teljesítményre). Érdekes volt beöltözve, mezítláb araszolgatni a muszlim hívők hosszú sorában, üldögélni és nézelődni a szőnyegpadlón. Csoda klassz nap volt. Mielőtt elhagytuk volna a várost - még átkeltünk persze a Boszporusz felett Ázsiába is. Megcsodáltuk a hatalmas félholdas török zászlókat, az apró paloták egzotikus kertjeit, a tereken üldögélő török családok színes kavalkádját és elindultunk Bulgária felé. Most a rövidebb úton, a hegyeken át. Persze már este volt, sötét volt, és az út egyre szűkebb és kietlenebb. Rá kellett ébredjünk, hogy a GPS talán mégse véletlenül terelgetett reggel Bulgária belseje felé. Ez a "rövidebb" út ugyanis építés alatt, s jó néhány veszélyes szakasszal tűzdelt volt. Sose akartunk a határhoz érni. Amikor mégis úgy tűnt, ott lennénk, döbbenten láttuk, hogy egy lezárt sorompó fogad. Sokféle határon jártam már életemben, de hasonlót még sehol se láttam. Az út melletti bódé üresen kongott. Valaki felvilágosított, hogy be kell menni az épületbe. Hát bementünk. Mikoris a határőr közölte, hogy mindenkit hozzunk be a kocsiból. Ez elég vicces volt, hisz éjszaka lévén a gyerekek már aludtak. Felébresztettük őket és a határőr elé járultunk ismét. (Lala vállán a közben visszaalvó mezítlábas Illés) A határőr elégedetten végignézett rajtunk és útleveleinken, majd kompániánkat átküldte egy oldalsó szobába - ott volt ugyanis a vámvizsgálat. ( persze a kocsi meg vagy ötven méterre innen a ház előtt parkolt) Végül megszereztünk minden szükséges pecsétet, bepattantunk az autóba és búcsút intettünk Törökországnak. Talán egyszer majd újra visszatérünk - ha akkor nem is a bolgár hegyeken át.
2010. október 1., péntek
Meddig gátolja még a Fidesz a budapesti mecsetépítést?
Így nézett volna ki az első budapesti dzsámi |
Október 3-án, mi muszlimok abban a tudatban kell, hogy szavazzunk, hogy az újbudai mecsetépítést a keresztény Fidesz akadályozta meg.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)